0472 61 62 46 (Mieke) - 0468 47 09 79 (Liesbeth) - 0499 29 11 67 (Martina) - 0493 13 81 29 (Ellen) info@miekemommen.be

Tijdens mijn telefonische contacten met cliënten in deze corona tijd hoor ik wisselende geluiden. Bij sommigen gaat het vrij goed en anderen vinden dit een heel moeilijke situatie. Thuis zitten, alleen – met een partner of met het gezin, een overschot aan tijd, alle sportcentra gesloten,…
Sommigen vertellen me dat ze toch meer eten dan dat eigenlijk goed voor ze is. Ze hebben meer zin in eten.

Herken je deze uitspraken: “Ik ben gewoon verslaafd aan chocolade!” “Ik moét iets zoet hebben bij mijn koffie.” “Ik kan ’s avonds niet in zetel ploffen zonder mijn portie koekjes.” Verslingerd of zelfs een beetje verslaafd aan zoet? Logisch, hoe meer zoet je eet, hoe meer nood je lichaam heeft aan zoet. Zoet vraagt om zoet. Mogelijk is het extra moeilijk nu je niet zomaar weg kan bijvoorbeeld even naar een vriendin of naar de sportclub. Je hebt precies minder mogelijkheden om je af te leiden. Het is niet zo evident om deze gewoonte zomaar om te buigen. Maar het kan zeker en vast!
We weten allemaal dat suiker en een stabiel gewicht niet direct ‘dikke’ vriendjes zijn. Maar het is toch zó lekker en we mogen ons toch wel iets gunnen? Uiteraard! Het draait gewoon om het vinden van een goed evenwicht. Jezelf voornemen om vanaf nu nooit meer te snoepen is zeker geen goed idee! Overgaan van het alles naar het niets-principe hou je meestal niet lang vol. Wat je wel kan doen is bewust en op voorhand plannen wanneer je jezelf iets extra wilt gunnen. Want geloof me, zelfs als je gewicht wilt verliezen, is er ruimte voor een geniet-momentje.
Lees hier een hele reeks tips hoe je een goed evenwicht kan brengen in je eet- en snoepgewoonten.

1. Een absolute must om aan zoet te kunnen weerstaan is evenwicht brengen in je maaltijden. De voornaamste brandstof van ons lichaam zijn trage suikers, die geven ons energie. Geen goed idee dus om brood of aardappelen te schrappen. Want op die manier creëer je een suikerdip in je bloed en heeft je lichaam nog meer nood aan zoet. Doe de test, eet in elke maaltijd een kleine hoeveelheid trage koolhydraten (brood, ontbijtgranen, aardappelen, rijst, pasta), je zal zien: resultaat is minder zin in zoet.

2. Het begint in de supermarkt! Ga niet met een lege maag of een suikerdip winkelen want dan zal je gegarandeerd verleid worden tot aankoop van zoete producten. Maak een boodschappenlijstje en slenter niet te lang in de rayons van de koekjes en de snoep. Hoe minder zoet je in huis haalt, hoe minder je ertoe verleid kan worden. Deze tips is nu gemakkelijker om uit te voeren, we mogen immers niet te vaak naar buiten en het winkelen moeten we beperken naar 30 minuten!

3. Veel zoet drinken vraagt om méér zoet. Ook als het om light dranken gaat. Light frisdranken leveren geen calorieën, maar houden wel je zoetgewenning in stand. Probeer maximum een halve liter light frisdranken per dag te drinken en drink voor de rest water (1,5 liter). Je zal zien dat je je na een aantal dagen véél energieker zal voelen.

4. Vraag jezelf telkens als je iets in je mond wilt stoppen eerst even af: heb ik echt honger, of is dit gewoon zin/goesting/drang? Heb je echt honger, eet dan iets voedzaam, een bruine boterham met wat mager beleg, een stuk fruit. Is het gewoon zin, vraag je dan even af er niets anders is waarmee je deze zin kan stillen, zoek afleiding en drink 2 grote glazen water.

5. Plan bewust 2 à 3 gezonde tussendoortjes in tussen je maaltijden om je suikerdip vóór te zijn: een stuk fruit, een mager yoghurtje, platte kaas, een rijstwafel, rauwe worteltjes of kerstomaatjes. Wist je dat fruit en melkproducten natuurlijke suikers bevatten (fructose en lactose), ook een vorm van suiker maar beter voor onze gezondheid. Met fruit en yoghurt kan je je zoet-drang ook stillen, probeer het eens uit.

6. Drink bij elke zoet-aanval twee grote glazen water alvorens je iets eet. Vaak verwarren we het gevoel van honger en van dorst en gaat je zin naar zoet over als je water drinkt. Elke dag bij elke maaltijd en ook tussendoor twee glazen water drinken is een excellente gewoonte.

7. Noteer wat je eet of snoept. Door bewust een aantal dagen te noteren wat je eet, drinkt en snoept krijg je een beter inzicht in je voedingsgewoonten en zal je minder onbewust eten. Noteer ook telkens of je eet uit honger of uit zin. Een voedingsdagboek kan je helpen om een beter beeld te krijgen in je gewoonten.

8. Is je zin naar zoet eerder een emotionele kwestie? Ga je op zoek naar zoet als je je verdrietig, gefrustreerd of eenzaam voelt? Bedenk dan dat je door zoet te eten slechts heel kortstondig die emotie kan wegsussen, maar dat je vaak nadien nog een groter schuldgevoel hebt waardoor je je nog slechter voelt. Emoties kan je niet zomaar weg-eten of negeren! Geef je emoties een plaats. Stel jezelf de vraag: WAAR HONGER IK ECHT NAAR? Ben je moe, doe eerst even een dutje. Ben je verdrietig, bel iemand op om mee te praten of noteer je gevoelens in een dagboek. Ben je boos, ga een eindje fietsen ( of touwtje springen, dat kan goed thuis!) om je af te reageren. Maak een lijstje van alternatieven die je kan doen om een moment dat je je slecht voelt.

9. Al eens vroeger gaan slapen.

10. Vroeger je tanden gaan poetsen. Tandpasta bevat vaak munt…hier iets zoet na eten is echt niet lekker….en je kan weer je tanden gaan poetsen.

Probeer deze tips eens een aantal dagen uit. Het kan zijn dat je de eerste dagen last hebt van wat hoofdpijn en duizeligheid. Dit verdwijnt meestal na 3 dagen en wordt al gauw vervangen door een kwik en energiek gevoel. Drie dagen doorbijten is dus de boodschap.

Pin It on Pinterest