0472 61 62 46 (Mieke) - 0468 47 09 79 (Liesbeth) - 0499 29 11 67 (Martina) info@miekemommen.be

Emotie eten

Tijdens mijn werk als diëtiste kwam ik er al snel achter dat alleen het geven van voedingsadviezen voor een aantal mensen niet werkt.

We eten immers om zoveel meer redenen dan alleen wanneer we honger hebben.

We eten uit gewoonten (iets knabbelen bij TV…), door emoties ( bv. stress zijn, alleen zijn, vermoeidheid, je niet goed in je vel voelen, perfectionisme…), ooghonger (we zien eten en moeten dit ook hebben), …We kunnen eten dan gebruiken om onszelf te belonen, te troosten te straffen,…

Ieder jaar zie ik cliënten komen omdat ze het “diëten” niet kunnen volhouden. Cliënten voeren soms al jaren een strijd met eten. Periodes van weinig eten worden afgewisseld met periodes van overeten.

Om op deze problematiek als diëtiste een beter antwoord te kunnen geven, ging ik op zoek naar bijkomende opleidingen. In 2006 kwam ik in contact met Joanna Kortlink, schrijfster van het boek “uit de ban van eetbuien”. Ik volgde bij haar tal van opleidingen.

Deze manier van begeleiden is geschikt voor iedereen met kleine of grote eetproblemen zoals :

  • Lijnen en weer aankomen
  • Eten uit stress
  • Eten uit emotie
  • Schuldgevoelens hebben rondom eten
  • Eetverslaving

Wie kan hiermee echt aan de slag? Deze manier van begeleiden vraagt meer tijd per consultatie, en vraagt een bereidheid tot oefenen door de cliënt.

Je maakt oefeningen, we bepreken die, ik luister naar je verhaal, we bespreken al de verschillende stappen, we maken voedingsaanpassingen indien dit nodig is enz.

Wat is het doel?

Tijdens een intensief coaching traject wordt ingegaan op de diepere oorzaak van het eetprobleem. We staan stil bij het gedachtenpatronen die jou ervan weerhouden om gezond te leven en hoe je hier verandering in kan brengen.

Je zelfwaardering zal weer terugkomen en lichamelijke klachten worden minder.

Wat komt er tijdens de begeleiding aan bod?
  • Eten uit gewoonten
  • Motivatie verhogen
  • Eetdagboek bespreken
  • Rol die eten speelt in je leven onderzoeken
  • Anders leren denken
  • Luisteren naar je lichaam
  • Eigenwaarde en zelfvertrouwen opbouwen
  • Terugval voorkomen
  • Verandering plannen
  • ….
Resultaat

Aan het einde van dit programma is eten voor jou geen angst meer. Je hebt geleerd weer zelfcontrole over je eetbuien te krijgen. Dit omdat je inzicht hebt gekregen over het “waarom” van die eetbuien, je hebt het leren plaatsen en je hebt je gedrag leren veranderen.

Pin It on Pinterest